10. december 2021

Temanummer om lydkultur i tidsskriftet Kulturstudier

Kulturstudiers logoTidsskriftet Kulturstudiers #2 i 2021 har lydkultur som tema.

Kulturstudier er et forskningsbaseret og fagfællebedømt tidsskrift, der bringer artikler med udgangspunkt i historiske og aktuelle studier af steder, folk, kultur og dagligliv . Tidsskriftet er dannet i 2010 ved sammenlægning af Fortid og Nutid (grundlagt 1914) og Folk og Kultur (grundlagt 1972) og har sin base i de kulturhistoriske museer, arkiver, universitetsmiljøer og foreninger i Danmark .

Projektgruppen bag Lyden af hovedstaden har været initiativtager til temanummeret, har siddet i særnummerets redaktion og har bidraget til nummeret med tre artikler:

• Kasper H. Andersen: Kongens kakofoniske kroning. Magtens auditive manifestering under Frederik 2.s kroning i 1559
  • Jakob Ingemann Parby: Fremskridtets lyd?
  • Pia Quist: Bykvarterernes forestillede klang. En folkelingvististisk undersøgelse af københavnernes opfattelser af byens sprog

Projektgruppen har desuden bidraget med en redaktionel indledning, der introducerer Sound Studies-feltet og de enkelte artikler.